Kdo jsou to uprchlíci a uprchlice a proč jsou nuceni odejít ze země svého původu? Jaké těžkosti na své cestě potkávají, co je čeká v zemi, kde chtějí získat azyl? Účastníci a účastnice se v tomto programu prostřednictvím rolové hry ocitnou v kůži manželského páru ze severní Gruzie, který opouští svoji rodnou zemi a přichází do České republiky. Smyslem aktivity je, aby dokázali lépe porozumět druhému bez ohledu na vzájemnou odlišnost, skrze pojmenování emocí a potřeb.
Účastníci a účastnice si uvědomí náročnost rozhodnutí o opuštění domova, jakou situací uprchlík či uprchlice po opuštění domova prochází a jaké jsou jeho/její možnosti v nové zemi.
Účastníci a účastnice pojmenují, co jim v různých životních situacích pomáhá zvyšovat porozumění druhému člověku. Hledají cesty, jakými mohou toto porozumění uplatňovat pro zlepšování vztahů s druhými lidmi ve společnosti.
(Cíle lze dále variovat na základě toho, jak vystavíme závěrečnou reflexi. Tématem se mohou stát příčiny migrace, porozumění odlišným perspektivám, otázka dodržování základních lidských práv či třeba role ženy ve společnosti.)
Pro organizátory:
Pro účastníky:
Doba trvání aktivity je 150 minut.
Poznámka pro lektora/lektorku:
Hra je náročnější na přípravu, počítejte s tím, že je potřeba cca 60 min před samotnou hrou, zároveň je potřeba zajistit 6–10 organizátorů/ek na jednotlivá stanoviště. Pro hru doporučujeme zvolit nejlépe větší, v ideálním případě pro účastníky a účastnice neznámé město.
Účastníci a účastnice mají za úkol si projít příběhem Sabiry a Halita, kteří přicházejí ze severní Gruzie a žádají o azyl v České republice. Je tedy třeba si předem připravit rozdělení do koedukovaných dvojic (manželské páry – Sabira a Halit).
Hra by měla ideálně probíhat ve větším, pro účastníky neznámém městě. Připravte pro každého mapu s vyznačenými, očíslovanými stanovišti (připište i čas od kdy do kdy je stanoviště otevřeno) a s vyznačenými místy, na kterých se budou setkávat s partnerem a předávat si dopisy. Do mapy také jasně zaznačte cílové místo setkání s časem, do kdy tam musí bezpodmínečně dorazit. Zde poté bude probíhat reflexe.
Dále je třeba připravit jednotlivá stanoviště. Na každém stanovišti dostanou účastníci a účastnice další úryvek jejich příběhu, popř. budou plnit nějaký úkol, nebo dostanou další instrukce. Stanovišť bude celkem 5 × 2 (holky a kluci je mají na odlišných místech). Zajistěte si proto dostatek organizátorů/ek (na každé stanoviště jeden, v případě nižšího počtů organizátorů/ek se dá počítat s tím, že jakmile jejich stanoviště skončí, přesunou se zajistit ještě jedno další).
Rozpis stanovišť:
Také si předem připravte věci potřebné k reflexi.
Pro podporu účastníků a účastnic při ztotožnění se s jejich rolí je možné, aby byli během hry oblečeni v kostýmu. Je třeba ale zvážit možná rizika při pohybu v obleku muslima/muslimky ve městě a zároveň jim dát předem vědět, aby si kostým zajistili. Doporučený kostým:
Pravidla pro účastníky jsou sepsána vPříloze 1.
Na začátku sdělte účastnicím a účastníkům rozdělení do dvojic a rozdejte jim lístečky se shrnutím základních pravidel hry (Příloha 1) a mapu. Poté nechte prostor pro dotazy k pravidlům. Po zodpovězení dotazů rozdejte každému první úryvek jejich příběhu (Příloha 2). Od této chvíle je průběh hry na nich až do té doby, než dorazí na cílové místo, zaznačené v mapě, kde bude probíhat společná reflexe.
Instrukce pro organizátory jednotlivých stanovišť jsou popsány výše v části Příprava. Před zahájením reflexe by mělo dojít k vystoupení účastnic a účastníků z rolí. Pokud mají na sobě kostýmy, stane se tak jejich vysvlečením. Pokud kostýmy nemají, požádejte je o vystoupení z role alespoň ústně.
Na začátek zařaďte lehké odpružení od děje, vyvětrání emocí. K tomu lze použít například karty z deskové hry Dixit. Rozházejte je po zemi a každý si vybere jednu, která mu nejvíce evokuje jeho rozpoložení a emoce nyní, tedy na konci hry. Potom projeďte kolečko, kdo chce, ukáže kartu a pro ostatní ji okomentuje.
V následující části se zaměřte na připomenutí průběhu hry a zvědomění emocí, které v průběhu účastníci a účastnice prožívali. Každý si prostřednictvím dopisů, které od partnera dostal, připomene, co se během hry odehrálo, co zažíval. Zamýšlí se přitom: Co z dopisů mě nejvíce zasáhlo? Které okamžiky děje jsem prožíval jako klíčové?
Zaměřte se poté na to, jak se jim dařilo se vžívat do emocí jejich postavy. Zapisujte společně, co jim k tomu pomohlo nebo co by jim bývalo pomohlo. Ptejte se: Kdy tvoje pocity ve hře odpovídaly těm, o kterých jsi jako postava psal/a v dopisech? Kdy se ti naopak nepodařilo vžít do pocitů, o kterých jsi psal/a? Proč? Co by ti bývalo pomohlo se do dané postavy vžít?
V další části zkuste seznam věcí, které (by) jim ve hře usnadnily se vžít do svých postav, doplnit zkušenostmi z reálného života účastníků/ic. Ptejte se a hledání řešení opět zapisujte: Stalo se ti i někdy ve tvém životě, že jsi nechápal/a, proč v nějaké situaci konkrétní člověk jedná tak, jak jedná? Co by ti pomohlo se do daného člověka vžít?
Reflexi uzavřete zamyšlením nad dalšími kroky, které mohou účastníci/ice aplikovat ve svém životě: Co bys mohl/a v situaci z tvého života, která tě napadla, udělat příště jinak? Kdy a proč bychom o pochopení druhých měli usilovat?
|
Autorky : Lucie Kulhavá, Petra Frühbauerová, Eliška Hanzlová
Komptence globálního občanství : 2,4. Jednání ve prospěch spravedlnosti a rovnosti. Zacházení s rozmanitostí, respekt k odlišnosti.
Aktivitu vložila organizace NaZemi, partneři projektu Skauti na Zemi