Aktivita ukazuje uprchlickou krizi pohledem mladých dobrovolníků. Je to první krok k osvojení si hodnot, rozvoji postojů a dovedností využitelné například pro život a práci v uprchlickém táboře.
- 2 flipcharty s papíry a fixami
- Papír velikosti A3
- Voskovky/pastelky
- projektor
- počítač s reprosoustava
Počet účastníků: 10 - 15
Doba: 90 minut
Postup
Úvodní slovo:
Za poslední dva roky přicestovalo do Řecka 1,3 milionu lidí prchajících před válkami a pronásledováním, kteří hledají bezpečí a lepší život v Evropě. Uzavření balkánských hranic, dohoda EU s Tureckem, která vstoupila v platnost v březnu 2016, vedly k tomu, že uprchlíci nemohou nadále pokračovat v cestě.
Většina uprchlíků, kteří se do Řecka dostali po moři, pochází ze Sýrie, Afghánistánu a Iráku, což jsou země zasažené válečnými konflikty. Více než polovina těchto lidí jsou ženy a děti, které hledají bezpečné místo k životu nebo se chtějí znovu shledat se svými rodinnými příslušníky, které válka donutila odejít do různých koutů světa.
Cesta do Evropy pro ně byla náročná, někdy i v područí pašeráků. Nyní zůstávají bez prostředků a možnosti změny v nejbližší budoucnosti.
Právní cesta, která je uprchlíkům otevřená – tedy buď požádat v Řecku o azyl, nebo se přesunout do jiné evropské země – je dlouhá. Kompetentní úřady nemají dostatek zaměstnanců, aby mohly rychle vyřizovat žádosti o azyl. Uprchlíci čekají v provizorních táborech a každý se s náročnou situací vypořádává po svém.
Aktivita 1: Brainstormingová štafeta (15 min)
● Tuto hru lze použít jako prostředek k pochopení, proč mají lidí různé názory na různá témata. V této verzi hry se účastníky/ice dozví o pojmech imigrant a uprchlík a jaký je mezi nimi rozdíl. Lépe si také uvědomí, jak ve společnosti fungují různé identity a nálepky.
● Na jeden flipchart napište slovo imigrant a na druhý slovo uprchlík. Flipcharty postavte na opačné strany místnosti.
● Účastníky rozdělte do dvou rovnocenných týmů a každému z týmů přidělte jeden flipchart. Každý tým dostane jednu fixu a musí (postupně jeden po druhém) běžet ke svému flipchartu, kam napíše slovo. Takto se střídají, dokud nemá každý člen týmu napsané své slovo na flipchartu.
● Proveďte shrnutí výsledků a porovnejte je s popisem, který ve svých definicích uvádí OSN:
o Imigranti jsou lidé z cizí země, kteří přesídlí do jiné země. Mohou a nemusí být občany. K přesídlení je většinou vedou ekonomické důvody. Podléhají právu země, která je přijala. Do země mohou přesídlit, pouze mají-li práci a bydlení. Imigranti se obvykle dokáží v nové zemi zabydlet.
o Uprchlíci opouští svoji zemi ze strachu nebo z nutnosti. Například aby utekli pronásledování nebo proto, že jim domovy zničila přírodní katastrofa. Jejich právní status je definován Organizací spojených národů. Uprchlíci jsou nuceni se přesídlit kvůli strachu s pronásledování z důvodu války, náboženství či kvůli politickým názorům. Přesunují se do uprchlických táborů v jiných zemích. Obvykle se nemohou do své země vrátit.
● Zahajte diskuzi o azylovém právu a terminology, která se v této souvislosti používá. Vysvětlete rozdíly mezi environmentálními uprchlíky, ekonomickými migranty, interní migrací a dalšími formami populačních přesunů.
Aktivita 2: Daira daira (Da'ira, kulatý talisman) (15 min)
● Úvodní slovo:
o Odtržením od svých domovů a pohodlí každodenního života zakouší mnohé děti nejenom různé formy násilí, zažívají ztrátu a nejistotu, jsou okradeni o možnost „být dětmi“, ale také tím dochází k závažnému ohrožení jejich mentálního, emocionálního a sociálního vývoje.
o Skrze hru můžeme dětem pomoci, aby se znovu staly dětmi a naučili se dovednosti, které potřebují k překonání traumat a výzev, se kterými se jako uprchlíci potýkají.
o Komunikovat s dětmi a mládeží v případě, že nesdílí stejný jazy a komunikační kódy může být obtížné a vyžadovat naprosto odlišné dovednosti než jaké používáte při komunikaci s lidmi ze své vlastní země.
● Hru lze využít jako příležitost k dalšímu rozvoji porozumění a neverbální komunikace. Základní myšlenkou této aktivity je totiž vysvětlit pravidla a hrát hru bez použití společného jazyka.
● Rozdělte účastníky do dvou týmů o stejném počtu hráčů.
● Oběma týmům dejte několik minut na to, aby se dohodli, jakou hru představí opačnému týmu. Je třeba druhému týmu hru vysvětlit a hrát s nimi, aniž by týmy používaly společný jazyk, čímž si vyzkouší, jako kdyby se v uprchlickém táboře snažili hrou zabavit děti z různých koutů světa.
o 1. Členové/ky každého z týmů se ostatním pokusí beze slov vysvětit princip hry.
o 2. Oba týmy musí hru vysvětlit a dokázat zapojit do hry hráče/ky z druhého týmu.
● Účastníků/ic se ptejte na následující:
o Jaká jste měli kritéria pro výběr?
o Jakým způsobem byl výběr ovlivněn, vzhledem k následnému použití pouze neverbální komunikace?
o Co bylo pro vás těžké a naopak lehké vysvětlit beze slov?
o Jak lehké pro vás bylo zapojit do hry členy druhého týmu?
o Jak se cítíte poté, co jste zvládli komunikovat beze slov?
Aktivita 3: Vystupte z vašeho problému (45 min)
● Úvodní slovo:
o Kdy jste si naposledy vcítili do situace někoho jiného? Kdy jste se naposledy zastavili a podívali se na svět z jiné perspektivy, zamysleli se, jak každodenní realita jíných lidí může být odlišná od té vaší?
o Empatie je zkušenost plynoucí z vnímání a pochopení situace jiného člověka z je(jí)ho úhlu pohledu. Představíte si sami sebe v jejich kůži a cítíte to, co oni. O empatii se ví, že dokáže rozvíjet schopnost pomoci.
o Když se zamyslíme nad stavem mezinárodní politiky a zejména pak nad konflikty a těžkými životními podmínkami, ve kterých se nachází 60 milionů uprchlíků, můžeme si připadat bezmocní. Pokud v sobě ale budeme pěstovat odvahu a empatii a dokážeme ostatní motivovat k tomu, aby je u sebe rozvíjeli také, posuneme se malými, ale zásadními krůčky k tomu, aby bylo možné vůbec dosáhnout významných změn.
● V této hře účastníci/ice porozumí lidskosti jako hodnotě a pochopí, jaké přínosy má, když poznáme své spoluobčany. Naučí je také, jak se vypořádat s projevy nenávisti.
● Každý/á účatník/ice dostane několik minut na to, aby sepsali z čeho mají největší strach či obavu ve spojitosti s výzvou, kterou představuje uprchlictví a migrace v Evropě.
o 1. Požádejte účastníky/ice, aby své papíry položili na zem a postavili se na ně. Když se na problém postaví, požádejte je, aby jej vysvělili. Postupujte kolem dokola, dokud se všichni nevyjádří.
o 2. Požádejte účastníky/ice, aby naráz přeskočili doprava na vedlejší papír. Požádejte je, aby problém napsaný na tomto papíře považovali za svůj a a pokusili se pro něj navrhnout řešení.
o 3. Tento postup opakujte, do té doby, než se účastníci/ice vyjádří ke všem problémům vyjma svého vlastního.
o 4. Požádejte účastníky/ice, aby popsali, jaký je pocit, když mají vyřešeny všechny problémy a jak to ovlivní jejich život.
● Účastníků/ic se ptejte na následující:
o Vycházel problém, který jste napsali na svůj papír, z vašich vlastních úvah nebo jste jej někde zaslechli, případně vám o něm někdo řekl?
o Máte pocit, že to je problém nebo přesvědčení o něčem?
o Jaká máte pocit tváří v tvář falešným představám či neoprávněným obávám z migrace a uprchlíků?
o Dozvěděli jste se o sobě něco nového při vypracovávání tohoto úkolu?
Reflexe (20 minut)
Video (15 min)
Na závěr workshopu promítněte video o zapojení řeckých Skautů a skautek do práce s imigranty a programů týkajících se imigrantůna ostrovech Lesbos, Kos a Chios.
https://www.youtube.com/watch?v=MLp4nQ9yBFc
● Hlavní body z vide (video je otitulkované, takže si je přečtete ve svém vlastním jazyce):
○ V roce 2015 se do EU dostalo 500 000 uprchlíků přes ostrov Lesbos.
○ Mezi nimi byly tisíce dětí
○ A mnohým z nich poskytly stan, jídlo, sklenku vody, hračku, objetí a úsměv děti s modrými skautskými šátky na krku
https://www.youtube.com/watch?v=_Q_lxUgLtnA
Otázky k reflexi:
● Kolik jste toho tématu věděli, než jsme začali dnešní program?
● Vypráví video nějaký příběh?
● S jakými pocity jste se setkali během sledování tohoto videa?
● Jaká je podle vás situace právě teď?
● Kde se teď nachází ty tisíce uprchlíků?
● Věnovali jste se někdy v minulosti podobné dobrovolnické činnosti?
● Byli byste ochotni pomáhat v uprchlickém táboře nebo na hranicích?
Kompetence globálního občanství: 1. Porozumění vzájemné propojenosti světa; 4. Zacházení s rozmanitostí, respekt k odlišnosti; 5. Nakládání s konflikty.
Popisné definice OSN, Vysoký komisař pro uprchlíky při OSN: Úmluva o právním postavení uprchlíků 1951, , UNHCE Refugee convention 1951: http://www.unhcr.org/1951-refugee-convention.html Video k promítání při reflexi pochází z webové stránky YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=MLp4nQ9yBFc https://www.youtube.com/watch?v=_Q_lxUgLtnA Soma Ellinon Proskopon (Řecko)