Aktivita ukazuje uprchlickou krizi pohledem mladých dobrovolníků. Je to první krok k osvojení si hodnot, rozvoji postojů a dovedností využitelné například pro život a práci v uprchlickém táboře.

Výchovný cíl: 
  • Účastníci a účastnice porozumí pojmům, pochopí, jaký je mezi nimi rozdíl a uvědomí si, že ve společnosti existují různé identity a škatulky.
  • Účastníci a účastnice sníží míru nepřiměřené zvědavosti vůči cizincům.
  • Účastníci a účastnice sníží míru předsudků a objeví, co je všem společné.
Doba trvání
Doba trvání 60-120 minut
Doba na přípravu
Doba na přípravu 0-15 minut
Místo konání
Místnost Místnost
Velikost skupiny
Velikost skupiny Oddíl (10-50)
Věk skupiny
Věk Mladší skauti a skautky

Pomůcky a materiál

- 2 flipcharty s papíry a fixami

- Papír velikosti A3

- Voskovky/pastelky

- projektor

- počítač s reprosoustava

Obsah programu

Počet účastníků: 10 - 15

Doba: 90 minut

 

Postup

Úvodní slovo:

Za poslední dva roky přicestovalo do Řecka 1,3 milionu lidí prchajících před válkami a pronásledováním, kteří hledají bezpečí a lepší život v Evropě. Uzavření balkánských hranic, dohoda EU s Tureckem, která vstoupila v platnost v březnu 2016, vedly k tomu, že uprchlíci nemohou nadále pokračovat v cestě.

Většina uprchlíků, kteří se do Řecka dostali po moři, pochází ze Sýrie, Afghánistánu a Iráku, což jsou země zasažené válečnými konflikty. Více než polovina těchto lidí jsou ženy a děti, které hledají bezpečné místo k životu nebo se chtějí znovu shledat se svými rodinnými příslušníky, které válka donutila odejít do různých koutů světa.

Cesta do Evropy pro ně byla náročná, někdy i v područí pašeráků. Nyní zůstávají bez prostředků a možnosti změny v nejbližší budoucnosti.

Právní cesta, která je uprchlíkům otevřená – tedy buď požádat v Řecku o azyl, nebo se přesunout do jiné evropské země – je dlouhá. Kompetentní úřady nemají dostatek zaměstnanců, aby mohly rychle vyřizovat žádosti o azyl. Uprchlíci čekají v provizorních táborech a každý se s náročnou situací vypořádává po svém.

Aktivita 1: Brainstormingová štafeta (15 min)

● Tuto hru lze použít jako prostředek k pochopení, proč mají lidí různé názory na různá témata. V této verzi hry se účastníky/ice dozví o pojmech imigrant a uprchlík a jaký je mezi nimi rozdíl. Lépe si také uvědomí, jak ve společnosti fungují různé identity a nálepky.

● Na jeden flipchart napište slovo imigrant a na druhý slovo uprchlík. Flipcharty postavte na opačné strany místnosti.  

● Účastníky rozdělte do dvou rovnocenných týmů a každému z týmů přidělte jeden flipchart. Každý tým dostane jednu fixu a musí (postupně jeden po druhém) běžet ke svému flipchartu, kam napíše slovo. Takto se střídají, dokud nemá každý člen týmu napsané své slovo na flipchartu.

● Proveďte shrnutí výsledků a porovnejte je s popisem, který ve svých definicích uvádí OSN:

o Imigranti jsou lidé z cizí země, kteří přesídlí do jiné země. Mohou a nemusí být občany. K přesídlení je většinou vedou ekonomické důvody. Podléhají právu země, která je přijala. Do země mohou přesídlit, pouze mají-li práci a bydlení. Imigranti se obvykle dokáží v nové zemi zabydlet.

o Uprchlíci opouští svoji zemi ze strachu nebo z nutnosti. Například aby utekli pronásledování nebo proto, že jim domovy zničila přírodní katastrofa. Jejich právní status je definován Organizací spojených národů. Uprchlíci jsou nuceni se přesídlit kvůli strachu s pronásledování z důvodu války, náboženství či kvůli politickým názorům. Přesunují se do uprchlických táborů v jiných zemích. Obvykle se nemohou do své země vrátit.

● Zahajte diskuzi o azylovém právu a terminology, která se v této souvislosti používá. Vysvětlete rozdíly mezi environmentálními uprchlíky, ekonomickými migranty, interní migrací a dalšími formami populačních přesunů.

           

Aktivita 2: Daira daira (Da'ira, kulatý talisman) (15 min)

● Úvodní slovo:

o Odtržením od svých domovů a pohodlí každodenního života zakouší mnohé děti nejenom různé formy násilí, zažívají ztrátu a nejistotu, jsou okradeni o možnost „být dětmi“, ale také tím dochází k závažnému ohrožení jejich mentálního, emocionálního a sociálního vývoje.

o Skrze hru můžeme dětem pomoci, aby se znovu staly dětmi a naučili se dovednosti, které potřebují k překonání traumat a výzev, se kterými se jako uprchlíci potýkají.

o Komunikovat s dětmi a mládeží v případě, že nesdílí stejný jazy a komunikační kódy může být obtížné a vyžadovat naprosto odlišné dovednosti než jaké používáte při komunikaci s lidmi ze své vlastní země.

● Hru lze využít jako příležitost k dalšímu rozvoji porozumění a neverbální komunikace. Základní myšlenkou této aktivity je totiž vysvětlit pravidla a hrát hru bez použití společného jazyka.

● Rozdělte účastníky do dvou týmů o stejném počtu hráčů.

● Oběma týmům dejte několik minut na to, aby se dohodli, jakou hru představí opačnému týmu. Je třeba druhému týmu hru vysvětlit a hrát s nimi, aniž by týmy používaly společný jazyk, čímž si vyzkouší, jako kdyby se v uprchlickém táboře snažili hrou zabavit děti z různých koutů světa.

o 1. Členové/ky každého z týmů se ostatním pokusí beze slov vysvětit princip hry.

o 2. Oba týmy musí hru vysvětlit a dokázat zapojit do hry hráče/ky z druhého týmu.

● Účastníků/ic se ptejte na následující: 

o Jaká jste měli kritéria pro výběr?

o Jakým způsobem byl výběr ovlivněn, vzhledem k následnému použití pouze neverbální komunikace?

o Co bylo pro vás těžké a naopak lehké vysvětlit beze slov?

o Jak lehké pro vás bylo zapojit do hry členy druhého týmu?

o Jak se cítíte poté, co jste zvládli komunikovat beze slov?

Aktivita 3: Vystupte z vašeho problému (45 min)

● Úvodní slovo:

o Kdy jste si naposledy vcítili do situace někoho jiného? Kdy jste se naposledy zastavili a podívali se na svět z jiné perspektivy, zamysleli se, jak každodenní realita jíných lidí může být odlišná od té vaší?

o Empatie je zkušenost plynoucí z vnímání a pochopení situace jiného člověka z je(jí)ho úhlu pohledu. Představíte si sami sebe v jejich kůži a cítíte to, co oni. O empatii se ví, že dokáže rozvíjet schopnost pomoci.

o Když se zamyslíme nad stavem mezinárodní politiky a zejména pak nad konflikty a těžkými životními podmínkami, ve kterých se nachází 60 milionů uprchlíků, můžeme si připadat bezmocní. Pokud v sobě ale budeme pěstovat odvahu a empatii a dokážeme ostatní motivovat k tomu, aby je u sebe rozvíjeli také, posuneme se malými, ale zásadními krůčky k tomu, aby bylo možné vůbec dosáhnout významných změn.

● V této hře účastníci/ice porozumí lidskosti jako hodnotě a pochopí, jaké přínosy má, když poznáme své spoluobčany. Naučí je také, jak se vypořádat s projevy nenávisti. 

● Každý/á účatník/ice dostane několik minut na to, aby sepsali z čeho mají největší strach či obavu ve spojitosti s výzvou, kterou představuje uprchlictví a migrace v Evropě.

o 1. Požádejte účastníky/ice, aby své papíry položili na zem a postavili se na ně. Když se na problém postaví, požádejte je, aby jej vysvělili. Postupujte kolem dokola, dokud se všichni nevyjádří.

o 2. Požádejte účastníky/ice, aby naráz přeskočili doprava na vedlejší papír. Požádejte je, aby problém napsaný na tomto papíře považovali za svůj a a pokusili se pro něj navrhnout řešení.

o 3. Tento postup opakujte, do té doby, než se účastníci/ice vyjádří ke všem problémům vyjma svého vlastního.

o 4. Požádejte účastníky/ice, aby popsali, jaký je pocit, když mají vyřešeny všechny problémy a jak to ovlivní jejich život.

● Účastníků/ic se ptejte na následující: 

o Vycházel problém, který jste napsali na svůj papír, z vašich vlastních úvah nebo jste jej někde zaslechli, případně vám o něm někdo řekl?

o Máte pocit, že to je problém nebo přesvědčení o něčem?

o Jaká máte pocit tváří v tvář falešným představám či neoprávněným obávám z migrace a uprchlíků?

o Dozvěděli jste se o sobě něco nového při vypracovávání tohoto úkolu?

Reflexe (20 minut)

Video (15 min)

Na závěr workshopu promítněte video o zapojení řeckých Skautů a skautek do práce s imigranty a programů týkajících se imigrantůna ostrovech Lesbos, Kos a Chios.             

https://www.youtube.com/watch?v=MLp4nQ9yBFc

● Hlavní body z vide (video je otitulkované, takže si je přečtete ve svém vlastním jazyce):

○ V roce 2015 se do EU dostalo 500 000 uprchlíků přes ostrov Lesbos.

○ Mezi nimi byly tisíce dětí

○ A mnohým z nich poskytly stan, jídlo, sklenku vody, hračku, objetí a úsměv děti s modrými skautskými šátky na krku

https://www.youtube.com/watch?v=_Q_lxUgLtnA

Otázky k reflexi:

● Kolik jste toho tématu věděli, než jsme začali dnešní program?

● Vypráví video nějaký příběh?

● S jakými pocity jste se setkali během sledování tohoto videa?

● Jaká je podle vás situace právě teď?

● Kde se teď nachází ty tisíce uprchlíků?

● Věnovali jste se někdy v minulosti podobné dobrovolnické činnosti?

● Byli byste ochotni pomáhat v uprchlickém táboře nebo na hranicích?

Metodické poznámky

Kompetence globálního občanství: 1. Porozumění vzájemné propojenosti světa; 4. Zacházení s rozmanitostí, respekt k odlišnosti; 5. Nakládání s konflikty.

Zdroje

Popisné definice OSN, Vysoký komisař pro uprchlíky při OSN: Úmluva o právním postavení uprchlíků 1951, , UNHCE Refugee convention 1951: http://www.unhcr.org/1951-refugee-convention.html Video k promítání při reflexi pochází z webové stránky YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=MLp4nQ9yBFc https://www.youtube.com/watch?v=_Q_lxUgLtnA Soma Ellinon Proskopon (Řecko)

Autor

Skauti NaZemi