Aktivita staví na skutečnosti, že migrace není novým jevem, lidé migrovali vždy a migranty a migrantky můžeme najít i mezi našimi předky. Účastníci a účastnice prozkoumávají historii migrace ve vlastních rodinách a poté se prostřednictvím textů seznamují s tím, jak migrace probíhala v určitých historických obdobích.
Cesta vzduchu a ohně - Můj domov - Moje rodina - 33 Zajímám se o rodinu
Cesta vzduchu a ohně - Svět okolo nás - Příběhy našeho světa - 42 Příběhy v mém okolí
Doba trvání je 60 minut.
Poznámka pro lektora/lektorku:
S předstihem zadejte účastníkům a účastnicím lekce, aby si zjistili, odkud přesně pocházejí jejich rodiče a prarodiče a z jakého důvodu se přestěhovali zrovna tam, kde žijí teď. Mohou vyzpovídat členy nejužší i širší rodiny, případně zapátrat i hlouběji v historii. Tuto přípravu realizujte i vy sami, abyste se mohli také zapojit a sdílet zkušenosti vaší rodiny.
Na začátku lekce se společně seznamte s „migranty“ ve vašich rodinách – na tabuli nebo na flipchart zapisujte názvy míst, odkud členové rodin pocházejí či pocházeli, a zapisujte i důvody stěhování. Místa původu můžete vyznačovat i na mapě ČR, Evropy či světa (například pomocí lepicích papírků).
Ptejte se: Jakým způsobem se lidé z vaší rodiny stěhovali? Jaké důvody je k tomu vedly? Co vás napadá, když se podíváte na seznam míst a důvodů stěhování?
Shrňte, že migrace je normální jev, který ovlivňuje nás všechny – ty, kteří se stěhují, i ty, kteří zůstávají na jednom místě. Každý člověk má navíc ke stěhování své vlastní důvody. Pokud uznáte za vhodné, věnujte se krátce vyjasnění pojmů migrace, migrant, migrantka atd. (viz informační část příručky).
Tip: Dalším způsobem, jak ilustrovat pohyb v rodinách účastníků a účastnic, je vytvoření imaginární mapy. Podlaha slouží jako mapový podklad, určíme sever, jih, východ a západ, střed podlahy je místo, kde se nacházíte nyní. Všichni se rozestaví na tento podklad (mohou své umístění měnit, pokud znají více míst původu svých předků). Zároveň si takto zopakují světové strany a orientaci a pracují s vnímáním prostoru odhadem vzdálenosti. |
Vysvětlete, že nyní prozkoumáte, jak vypadala migrace v historii.
Vytvořte 4 skupiny. Každá se sesedne do jednoho rohu místnosti a dostane otázky z přílohy 1. Otázky můžete také předem nadepsat tak, aby je všichni viděli:
Skupiny otázky postupně prodiskutují a odpovědi zapisují. Každá skupina poté své odpovědi krátce představí ostatním.
Poté vysvětlete, že každá skupina dostane text, který popisuje stěhování v jednom určitém historickém období. Každá skupina dostane jiný text z přílohy 2.
Poté skupinky krátce představují své odpovědi. Můžete je zapisovat na flipchart nebo na tabuli a účastníci a účastnice mohou ukazovat místa zmíněná v textech na mapě světa. Zaměřte se také na to, jak se nová zjištění shodují, či liší s jejich úvodními odpověďmi na otázky z přílohy 1.
Vraťte se na začátek aktivity a k seznamu míst, odkud pocházeli lidé z rodin ve vaší skupině, a k důvodům jejich odchodu. Porovnejte je s informacemi, které našli účastníci a účastnice při práci s texty. Ptejte se:
Pokuste se společně se skupinou hledat paralely mezi zkušenostmi z historie a současností:
Na závěr diskuze všechny vyzvěte, aby pojmenovali jednu nejdůležitější věc (myšlenku, informaci, otázku), kterou si z aktivity odnášejí.
Pokud to samo nevyplyne v rámci diskuze, tak na závěr shrňte, že migrace probíhala, probíhá a bude stále probíhat. Není možné, aby zmizela, protože je přirozená. Lidská historie je historií migrace, jak dokládají i příběhy našich předků. Všichni máme mezi svými předky nějakého migranta. Důvodů k migraci je mnoho a jsou rozmanité a migrace se týká všech oblastí světa. Každé místo bylo, je a může být místem, odkud lidé emigrovali i kam se jiní lidé přistěhovali. Díky migraci se společnost vyvíjí a tvoří a může fungovat.
Autorka: podle stejnojmenné aktivity z příručky Příčiny a důsledky upravila Kristýna Hrubanová.
Kompetence globálního občanství : 1. Porozumění vzájemné propojenosti světa
Aktivitu vložila organizace NaZemi, partneři projektu Skauti na Zemi, skopírováno z: Kryška, M. a kol. (2015): Příčiny a důsledky. Arpok, Olomouc.